Statut

Zasady zmiany Statutu PKO Banku Polskiego SA

Zmiana statutu PKO Banku Polskiego SA należy do kompetencji Walnego Zgromadzenia i wymaga podjęcia uchwały większością trzech czwartych głosów, zgody Komisji Nadzoru Finansowego w przypadkach wskazanych w ustawie Prawo bankowe oraz wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto zgodnie z § 10 ust. 4 statutu PKO Banku Polskiego SA, uchwały Walnego Zgromadzenia mające za przedmiot uprzywilejowanie akcji oraz w sprawach połączenia się Banku poprzez przeniesienie całego jego majątku na inną spółkę, jego likwidacji, obniżenia kapitału zakładowego w drodze umorzenia części akcji bez równoczesnego jego podwyższenia lub zmianę przedmiotu działalności Banku prowadzącą do zaprzestania prowadzenia przez Bank działalności bankowej wymagają większości 90% głosów oddanych.

Zmiany wprowadzone do Statutu w 2017 roku

13 marca 2017 roku – Uchwała NWZ w sprawie zmiany Statutu Banku

13 marca 2017 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PKO Banku Polskiego SA podjęło uchwałę nr 4/2017 w sprawie zmian Statutu PKO Banku Polskiego SA. Zmiany miały na celu umożliwienie nadzorowania działalności Banku, związanej z obsługą prawną i ryzykiem braku zgodności przez członka Zarządu Banku innego niż Prezes Zarządu. W zmianach Statutu doprecyzowano obszary działania Banku, które nadzoruje Prezes, przez uwzględnienie spraw z zakresu bezpieczeństwa, strategii oraz zarządzania zasobami ludzkimi.

10 kwietnia 2017 roku wyżej wymienione zmiany Statutu PKO Banku Polskiego SA zostały zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

14 czerwca 2017 roku – Projekt Uchwały NWZ w sprawie zmiany Statutu Banku

14 czerwca 2017 roku Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Rozwoju i Finansów zgłosił projekt uchwały na Zwyczajne Walne Zgromadzenie PKO Banku Polskiego SA zwołane na 22 czerwca 2017 roku, w sprawie zmian Statutu Banku dotyczących kompetencji organów Banku, sposobu powoływania członków Zarządu oraz zasad rozporządzania składnikami aktywów trwałych do ustawy z dnia 16 grudnia 2016 roku o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Zmiany Statutu Banku miały na celu również dostosowanie jego treści do wymagań wynikających z nowych przepisów prawa znajdujących zastosowanie do Banku, a w szczególności rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 marca 2017 roku w sprawie zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej, polityki wynagrodzeń oraz szczegółowego sposobu szacowania kapitału wewnętrznego w bankach, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr537/2014 w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego oraz ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym. W związku z przerwą w obradach ZWZ, o zmianach Statutu Banku zdecydowano podczas wznowionych obrad w dniu 20 lipca 2017 roku, przyjmując zmiany w Statucie Banku określone szczegółowo w uchwale nr 50/2017 ZWZ, udostępnionej na stronie internetowej Banku: https://www.pkobp.pl/media_files/b21fa41e-d2b2-4bc6-bfa1-ea333c089b8c.pdf.

15 grudnia 2017 roku wyżej wymienione zmiany Statutu PKO Banku Polskiego SA zostały zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Statutowym założeniem Banku jest prowadzenie działalności na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, zgodnie ze standardami rynkowymi przyjętymi przez Bank, z zachowaniem jego narodowego charakteru.

Statut Banku wskazuje, że ze wszystkich akcji Banku wynikają te same prawa i obowiązki. Żadna z akcji nie jest uprzywilejowana, w szczególności w zakresie prawa głosu czy dywidendy. Statut ogranicza natomiast prawa głosu przysługujące akcjonariuszom dysponującym powyżej 10% ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu i zakazuje wykonywania więcej niż 10% ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu przez takich akcjonariuszy. Ograniczenie nie dotyczy Skarbu Państwa oraz akcjonariuszy działających wspólnie z tym podmiotem.

Zwyczajne Walne Zgromadzenie w 2017 r. przyjęło zmiany w Statucie Banku uwzględniające przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Zmiany dotyczyły między innymi kompetencji organów Banku oraz zasad rozporządzania składnikami aktywów trwałych. W związku z tymi zmianami część działalności Banku została poddana szczególnej kontroli Rady Nadzorczej np. poprzez konieczność uzyskiwania zgody tego organu na zawarcie przez Bank określonych kwotowo (oraz takich, w których maksymalna wysokość wynagrodzenia nie jest przewidziana) umów o usługi prawne, usługi marketingowe, usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji społecznej oraz usługi doradztwa związanego z zarządzaniem.

Statuty oraz umowy podmiotów należących do Grupy Kapitałowej oparte są na właściwych w tym zakresie powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Statuty oraz umowy podmiotów bezpośrednio zależnych są wystandaryzowane zgodnie z zaleceniami Banku z uwzględnieniem specyfiki działalności danego podmiotu.