Pracownicy poszczególnych podmiotów Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego SA są najcenniejszym zasobem, a ich wiedza i umiejętności przyczyniają się do rozwoju Grupy Kapitałowej. Opieranie kultury organizacyjnej w Grupie Kapitałowej na współpracy, zaangażowaniu i dialogu, tworzy przyjazne środowisko, w którym pracownicy mogą podnosić swoją wiedzę, kompetencje i umiejętności. Przejawem takiego podejścia w Grupie Kapitałowej, w tym w Banku, jest
- dbałość o transparentne zasady zatrudniania i wynagradzania,
- zapewnienie godnego wynagrodzenia wraz z systemem motywacyjnym, a także dodatkowych świadczeń,
- troska o podnoszenie jakości obsługi pracowników,
- otwarcie na opinie pracowników i wnioski (w tym badanie satysfakcji z pracy w Banku),
- dobra współpraca z reprezentacją pracowniczą.
Organizacje związkowe
W Banku funkcjonują dwie zakładowe organizacje związkowe:
- Krajowy Związek Zawodowy Pracowników PKO BP S.A – liczący 2 842 członków, w tym: 2 805 będących pracownikami,
- Niezależny Samorządny Związek Zawodowy “Solidarność” Pracowników PKO BP S.A . – liczący 1 215 członków,
przy czym tylko pierwszy z nich jest związkiem reprezentatywnym. Liczba członków organizacji związkowych, będących pracownikami, w stosunku do liczby zatrudnionych, według stanu na 31.12.2017 wyniosła ok. 16%.
Każda osoba przyjmowana do pracy w Banku jest informowana o istnieniu reprezentacji pracowniczej, w tym organizacji związkowych. Wszelkie informacje z nią związane znajdują się na wewnętrznej stronie Banku dostępnej dla wszystkich pracowników.
Za relacje ze stroną związkową odpowiada Departament Spraw Pracowniczych. Współpraca z organizacjami związkowymi układa się dobrze; spory zbiorowe nie miały miejsca ani w 2017 r., ani w latach poprzednich.
W Banku działa również Rada Pracowników Banku. Współpraca z ww. partnerami społecznymi realizowana jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, m.in. prowadzone są konsultacje w przypadku planowanych zmian organizacyjnych, skutkujących istotnymi zmianami w organizacji pracy, wielkości i podstawach zatrudnienia pracowników. Spotkania z organizacjami związkowymi i Radą Pracowników Banku organizowane są w razie potrzeby – co najmniej kilka razy w roku.
W Banku obowiązują przepisy wewnętrzne zapewniające pracownikom możliwość zgłaszania skarg na naruszenie uprawnień pracowniczych. W 2017 r. w Banku zgłoszono 47 skarg; wszystkie zostały objęte procesem wyjaśniania.
Organizacja związkowa istnieje także w KREDOBANKU SA, w którym członkami jest blisko 16% zatrudnionych. W pozostałych podmiotach Grupy Kapitałowej organizacje związkowe nie funkcjonują. Dialog z pracownikami odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jego forma jest dostosowana do wielkości podmiotu i jego specyfiki: w większych podmiotach zależnych funkcjonuje Rada Pracowników, w pozostałych podmiotach dialog z pracownikami realizowany jest m.in. za pośrednictwem wyłonionych przedstawicieli pracowników oraz przyjętych w danym podmiocie form komunikacji z pracownikami – bezpośredniej, e-mailowej i/lub poprzez portal intranetowy.
W podmiotach Grupy Kapitałowej nie odnotowano sporów zbiorowych. Pracownicy mają możliwość zgłaszania skarg na naruszenie uprawnień pracowniczych i innych nieprawidłowości.
Obsługa pracowników
Pracownicy Banku wszystkie informacje dotyczące spraw pracowniczych mogą uzyskać w jednym miejscu, dzwoniąc lub wysyłając e-maila do wewnętrznego Contact Center HR. Zespół konsultantów odpowiada na pytania z zakresu m.in. obsługi kadrowo-płacowej, spraw socjalnych, rekrutacji, szkoleń. Nowe rozwiązanie przyspiesza i upraszcza proces komunikacji między pracownikami a służbami HR – jednostkami odpowiedzialnymi za obszar zarządzania personelem.
Badanie satysfakcji pracowników
Bank przykłada dużą wagę do uwzględniania głosu pracowników w kwestiach związanych z wykonywaną przez nich pracą, możliwościami indywidualnego rozwoju, ale także kulturą organizacyjną spółki. W Banku co kilka lat realizowane jest badanie kultury organizacyjnej, satysfakcji i zaangażowania pracowników; wyniki ostatniego badania będą dostępne na wiosnę 2018 r. Wyniki badań satysfakcji są prezentowane pracownikom, a także Organom Banku, dla których stanowią dodatkowe narzędzie w analizowaniu i kształtowaniu właściwych relacji z pracownikami.